Sunday, 28 May 2017

TUGASAN KUMPULAN ANALISIS DUA BUAH FILEM




POSTER FILEM PEREMPUAN MELAYU TERAKHIR 



POSTER FILEM MARIA MARIANA 






CA31003
PENULISAN MEDIA BARU

MARIA MARIANA 1996
PEREMPUAN MELAYU TERAKHIR 1999

NAMA
NO.MATRIK
MARLIZA LYIANA BINTI MOHAMAD
BA14161102
NURUL AIN ASMAA BINTI ISMAIL
BA14110515
SITI AISHAH BINTI AZIZ
BA14161208
MOHAMAD NASHRIK AZWAD BIN MOHD RAZALI
BA14110290
NOR ATIKAH BINTI ABDULLAH
BA14161148






1.0 BAHASA DAN POSTER (TEKS & NOMBOR)
Berdasarkan poster filem Maria Mariana arahan Yusuf Haslam banyak menceritakan tentang kehidupan di dalam sesebuah keluarga. Melaui poster filem ini dapat di lihat pada tajuk filem Maria Mariana yang berwarna kuning dengan tema tulisan berbentuk Aharoni. Tajuk yang dipaparkan di poster ini di besarkan bagi penegasan tentang sesebuah filem ini. Seperti yang dilihat pada tajuk di dalam poster ini iaitu berwarna kuning dan ada sedikit warna merah. Penggunaan warna kuning pada tajuk ini menunjukkan sesuatu kedamaian dan kelembutan yang ada pada seseorang watak namun dalam ada kelembutannya, terdapat sedikit kekerasan yang ada pada jiwa seorang watak. Berdasarkan warna tajuk yang terdapat di dalam poster ini jelas memaparkan peribadi watak kedua adik beradik iaitu Maria dan Mariana.

Selain itu, penggunaan watak Jefri dalam poster ini adalah satu peggunaan yang sangat baik iaitu wataknya diwarnakan hitam putih kerana dia merupakan watak sampingan dallam filem ini. Hal ini bagi menimbulkan rasa keinginan kepada penonton apabila mereka melihat poster dan membuatkan mereka akan tertanya-tanya tentang peranan watak Jefri dalam filem ini.

Seterusnya watak Mariana yang berada di atas motor ini digunakan dalam poster kerana bagi menunjukkan sifat Mariana seorang yang ganas dan panas barang. Selain itu, Mariana juga merupakan seorang yang sangat sosial dalam kehidupan sehariannya. Poster filem ini sangat sesuai dengan peenggunaan watak Maria di hadapan. Kedudukan watak Maria lebih besar berbanding Mariana kerana Maria merupakan watak heroin yang penuh dengan sikap positif di dalam filem ini.

Dalam poster ini juga ingin menyampaikan isu masalah sosial dalam kalangan masyarakat tidak kira dalam kalangan remaja atau dewasa. Masalah sosial yang ditonjolkan adalah berkaitan dengan permotoran iaitu lumba haram dan aktiviti permotoran di atas jalan  raya sehingga melibatkan keselamatan nyawa orang awam. Sememangnya, jalan cerita ini memang ingin memberitahu tentang masalah sosial dan perselisihan antara adik-beradik yang benar-benar berlaku dalam masyaraka. Misalnya, dalam poster ini juga meletakkan gambar motor berkuasa tinggi yang dinaikki oleh Mariana.

Manakala, dalam poster Perempuan Melayu Terakhir mengisahkan tentang memartabatkan budaya Kemelayuan dalam masyarakat yang ingin ditonjolkan oleh pengarah. Dalam poster ini pengarah cuba menonjolkan tentang tajuk iaitu Perempuan Melayu Terakhir dengan menggunakan warna merah. Hal ini bagi menonjolkan tentang satu-satunya wanita yang mempunyai ciri-ciri yang sangat sukar untuk ditemui dalam diri wanita lain lagi.

Penggunaan wayang kulit di poster sebagai penonjolan dalam poster ini kerana bagi mengangkat tema filem ini. Tambahan lagi, kisah wayang kulit bernama sutradewi dan ramayan serta ravana juga mempunyai kaitan dalam cerita ini. Cinta tiga segi antara Mustika, Engku Leh dan Haikal mempunyai persamaan dengan watak-watak wayang kulit pada zaman dahulu.

Jenis tulisan yang digunakan di poster juga sesuai dengan tema dan jalan filem tersebut. Manakala, penggunaan warna merah jua untuk menegaskan bahawa Mustika adalah watak utama dan wanita Melayu yang terakhir berada dalam cerita tersebut yang lengkap dengan ciri-ciri perempuan Melayu yang diingini. Oleh itu, di poster hanya diletakkan gambar Mustika dan wayang kulit perempuan.

2.0 WATAK PERWATAKAN ( EKSPRESI WAJAH, MANUSIA & BENDA HIDUP SEPERTI HAIWAN, TUMBUHAN)  
Setiap karya sastera terutamanya genre filem mempunyai pelaku yang kita sebut sebagai watak. Secara mutlaknya watak itu merupakan pelaku-pelaku dalam karya sastera tertentu yang kita baca menerusi pembicaraan tentang watak tersebut dan apabila kita mendalaminya, kita tidak dapat lari dari menyentuh mengenai jenis-jenis watak yang mungkin terdiri daripada manusia biasa, binatang, dan adakalanya makhluk ghaib. Watak-watak ini juga tergolong kepada beberapa kelompok atau jenis watak iaitu watak utama, sampingan, bulat, pipih, putih dan hitam. Watak itu bukan sahaja sekadar kita hanya perlu menyebut nama watak semata-mata malah kita perlu juga ketahui jenis golongan tersebut. Maksudnya disini watak boleh dikatakan juga watak ini adalah merupakan orang yang akan diwujudkan dalam sesebuah cerita dan menjadi penggerak dalam cerita yang ditulis dan untuk memahami setiap mesej yang hendak disampaikan oleh pengarang melalui watak yang diciptanya, maka sesuatu penganalisaan terhadap watak tersebut harus dilakukan. Oleh itu, watak yang dikaji nanti boleh dilihat dari segi tanda dan makna agar pemahaman watak terhadap sesebuah karya yang dibaca itu menjadi mudah.

Bagi konsep atau pengertian istilah perwatakan pula lebih menjurus kepada sifat-sifat watak tertentu sama ada sifat fizikal (tubuh badan), pemikiran serta sifat perlakuan sesuatu watak itu. Perwatakan fizikal yang besar adalah seperti kurus, gemuk, tinggi, rendah, berkulit hitam atau putih, lelaki ataupun wanita juga usianya muda atau tua. Manakala perwatakan pemikiran dan tingkahlaku pula lebih kepada sifat seperti berani, takut, gembira, sedih, bengis dan sebagainya. Perwatakan ini juga boleh di jelaskan sebagai tingkah laku dari segi mental dan pemikiran sesuatu watak. Perwatakan yang diwujudkan oleh pengarang dalam sesebuah cerita boleh menjadi ikon dan perlambangan terhadap masyarakat sebenar dan keadaan ini seterusnya akan memberikan mesej kepada masyarakat.

Dalam filem Maria Mariana pada tahun 1996, elemen dalam watak perwatakan yang cuba disampaikan oleh pengarah dalam filem ini memainkan peranan penting dalam keberhasilan filem ini. Elemen dalam watak perwatakan dari konsep ekspresi wajah iaitu maksudnya pembahagian dan pemilihan jenis watak perwatakan menggunakan konsep ekspresi wajah terhadap para pelakon. Jenis watak perwatakan yang menggunakan ekspresi wajah yang baik kebiasaannya diberikan kepada watak utama, oleh pada itu menerusi filem Maria Mariana ini ekspresi wajah pelakon Erra Fazira sebagai Maria digambarkan sebagai ekspresi wajah yang melambangkan seorang yang baik, peramah, sederhana, dan sangat berminat dalam pendidikan. Ekspresi wajah yang baik selalunya memiliki sebuah dasar aura keilmiahan yang kuat dan ianya dapat dikenalpasti melalui emosi yang difikirkan dan dirasakan oleh seseorang pelakon secara positif. Ekspresi wajah yang dipaparkan oleh watak utama Maria merupakan sebuah emosi yang jelas diperlihatkan melalui wajah, sebagai contoh dalam filem itu ekspresi wajah sedih, marah dan gembira. Manakala watak perwatakan yang menggunakan ekspresi muka yang sombong dan bengis diberikan kepada watak kedua iaitu Mariana kerana melalui ekspresi wajahnya dapat menggambarkan imej-imej sterotaip yang negatif.

Watak perwatakan yang digambarkan melalui pelakon pula bermaksud watak perwatakan yang diberikan kepada pelakon itu bagi memaparkan keadaan watak tersebut di dalam filem. Watak perwatakan manusia yang pertama menggunakan elemen wanita, iaitu watak Erra Fazira sebagai Maria yang merupakan seorang ketua keluarga terhadap ibunya serta menjadi kakak kepada adiknya. Pengarah meletakkan wanita sebagai watak utama bagi mengaitkan unsur-unsur feminisme di dalam filem Maria Mariana, yang mana mengembangkan lagi wataknya dengan memfokuskan bahawa Maria ini seorang yang berani mengambil risiko dan sanggup mempertaruhkan nyawanya. Seterusnya watak perwatakan Mariana yang digambarkan sebagai wanita yang mudah terlibat dengan kegiatan sosial dan ini adalah salah satu cabaran bagi memanjangkan plot cerita. Watak perwatakan yang di gambarkan oleh Mariana juga merupakan seorang anak yang liar dan selalu membuat masalah dalam keluarganya sehingga pada suatu hari dia dikenakan tindakan disiplin yang teruk oleh gurunya sewaktu dibangku sekolah. Jelaslah bahawa penggunaan watak yang disampai oleh Ziana Zain sebagai Mariana menunjukka imej yang tidak baik kepada seseorang yang bergelar wanita. Selain itu juga salah satunya watak lelaki yang terdapat dalam cerita Maria Mariana itu juga adalah merupakan kesan pergolakkan berlaku antara dua beradik itu. Watak perwatakkan Roy Azman sebagai Jeffri menimbulkan lagi sebuah konflik yang membara dalam diri Mariana.

Selain itu juga, watak perwatakan yang berkonsepkan benda hidup iaitu tumbuhan ataupun haiwan adalah jelas kelihatan dalam filem ini iaitu dengan penggunaan konsep watak perwatakan hujan yang lebat sewaktu keadaan konflik berlaku dalam cerita tersebut. Hujan digunakan sebagai menimbulkan emosi yang sedang berduka dan bersedih yang dialami oleh keadaan persekitaran.

Filem Perempuan Melayu Terakhir pula menunjukkan watak perwatakan yang berkonsepkan ekspresi wajah kelihatan jelas yang digambarkan oleh pelakon yang mendalami watak dalam cerita ini. Ekspresi wajah yang kelihatan ala-ala anggun dan sopan digambarkan oleh watak utama iaitu Wanida Imran sebagai Mustika dengan mengenakan tudung serta pakaian yang sopan juga salah satu ekspresi yang jelas ketara bahawa dia seorang yang baik. Disebabkan genre filem ini kelihatan mendatar permulaannya dan diakhiri dengan konflik yang hebat maka ekspresi wajah yang dipamerkan juga mengikut situasi yang sedang berlaku dalam cerita tersebut. Manakala ekspresi wajah yang digambarkan oleh Eizlan Yusuff sebagai Haikal ialah seorang yang tenang emosinya dan memaparkan perilaku yang baik.gambaran yang diberikan oleh watak Haikal juga ada kalanya btidak menghormati keputusan yang diberikan oleh orang lain, sebagai contoh dia tetap juga ingin mendekati Mustika sedangkan dia tahu bahawa Mustika sudah dimiliki oleh Engku Leh. Watak perwatakan yang sebegini sememangnya menjadi penting kerana akan ada sebuah konflik samada pertelingkahan dan pembunuhan, ini menjadikan lagi filem ini lebih menarik dan mencabar. Seterusnya ialah ekspresi wajah yang digambarkan oleh Azri Iskandar sebagai Engku Leh yang mana mempunyai ekspresi wajah yang penuh dengan keagamaan bagi mengmabarkan dia sebagai seorang fundamentalis agama. Keaadaan ini sepatutnya tidak berlaku dalam kehidupan masyarakat kita lebih-lebih lagi sebagai umat Islam, haruslah tenangkan hati dan berfikiran secara rasional. Konflik yang cuba ditimbulkan oleh Engku Leh dalam cerita ini juga salah satu elemen dalam mendalami watak dan perwatakan supaya ianya berkesan dan benar-benar berlaku.

Selain itu dalam filem Perempuan Melayu Terakhir juga jelas memaparkan watak perwatakan Mustika yang memegang watak utama iaitu memiliki tutur kata yang sopan dan dilambangkan sebagai perempuan Melayu yang sempurna yang juga masih mengekalkan dan menyayangi elemen kebudayaan Melayu seperti tarian dan kesenian masyarakat timur. Seterusnya Engku Leh yang mana mempunyai watak perwatakan yang cukup lengkap keagamaan namun cukup agresif dan tidak menghormati orang lain. Ini dilihat apabila dia membakar pentas resort ayahnya sendiri kerana dia menginginkanwanita itu taat kepada agama sahaja. Watak perwatakan Haikal pula seorang yang tenang dan berfikiran rasional juga seorang yang redha akan ketentuan Ilahi, ini jelas digambarkan apabila dia ingin sahaja memiliki Mustika namun Mustika adalah tunangan Engku Leh.

Watak perwatakan benda hidup iaitu deruan ombak juga berserta dengan angin pantai. Ini jelas menunjukkan gambaran seseorang yang tenang dan selalu berfikiran matang terhadap sesuatu yang menimpanya. Keadaan kawasan kampung yang berada di persisiran pantai adalah salah satu kesan yang efisyen untuk menjelaskan lagi emosi yang ditonjolkan oleh pelakon dalam cerita Perempuan Melayu Terakhir.        

3.0 MAKE-UP DAN BUSANA

Pelakon dalam filem memiliki karakter berbeza-beza. Pelakon yang berbeza-beza memerlukan penampilan yang berbeza mengikut karakter masing-masing. Busana dan tatarias merupakan salah satu cara menampilkan karakter setiap watak yang diinginkan. Busana dan tatarias sering bergabung tenaga memandangkan tugasan yang saling berkait rapat iaitu dalam mengubah pelakon mengikut karakter yang diperlukan. Tidak lengkap bagi sesebuah filem tanpa adanya sentuhan dari bahagian busana dan tatarias. Sebagai seorang yang terlibat dalam bahagian busana dan tatarias seseorang itu harus mempelajari karakter setiap pelakon dan tema dari setiap filem yang akan ditayangkan. Namun harus diakui bahawa tanpa pelakon yang berprestari tinggi tidak mungkin juga sesuatu filem itu akan berjaya.

           Filem Maria Mariana yang diterbitkan pada tahun 1996 dan diarahkan oleh Dato’Yusuf Haslam merupakan salah satu filem yang hebat suatu ketika dahulu. Pelakon utama iaitu Erra Fazira (Maria), Ziana Zain ( Mariana) dan Edika Yusuf menaikkan lagi filem ini. Bahagian busana dan tatarias yang terlibat ialah Farina Basnee dan kru. Seterusnya pula ialah filem Perempuan Melayu terakhir yang ditayangkan pada 1999 karya dan diarahkan oleh Erma Fatima. Pelakon utama yang terlibat ialah Vanida Imran (Mustika), Eizlan Yusof (Haikal) dan Azri Iskandar (Engku Leh). Bahagian tatarias dan busana yang terlibat ialah Yie kun dan kru. Kedua-dua file ini mempunyai gaya dan karakter pelakon yang berlainan.

         Faktor utama yang perlu dititik beratkan dalam filem Maria Mariana dan Perempuan Melayu ialah menggambarkan karekter pelakon. Karakter bererti watak dan bahagian busana dan tatarias berfungsi melukiskan watak pelakon dengan mengubah pelakon meliputi aspek usia dan imej yang akan dibawa. Misalnya seorang yang sudah berusia tetapi terpaksa memegang watak sebagai remaja. Disitu bahagian busana dan makeup perlu memainkan peranan penting. Sebagai contoh di dalam filem Maria Mariana  ketika babak di mana Ziana Zain ( Mariana) dan Erra Fazira (Maria) yang perlu memegang watak di awal cerita sebagai seorang pelajar sekolah manakala dalam filem Perempuan Melayu Terakhir pula berkaitan dengan babak di mana Engku Leh perlu bermain dua karakter iaitu yang ketika di London hidup bersosial tetapi pulang ke kampung berubah menjadi warak serta watak di mana watak yang perlu dipikul oleh Haikal yang hidup sebagai suami orang sebelum ini kemudian mencintai tunangan orang pula.

     Selain itu, busana dan tatarias dalam filem Maria Mariana dan Perempuan Melayu Terakhir memiliki beberapa fungsi. Fungsi pertama meyempurnakan penampilan pelakon. Seseorang pelakon memiliki kekurangan yang boleh disempurnakan dengan menggunakan busana dan diaplikasikan dengan tatatarias yang sesuai dengan watak yang dibawakan. Misalnya, untuk menambahkan lagi ketinggian Mariana supaya bersesuaian dengan karakternya sebagai penyanyi di kelab malam, maka diharuskan memakai kasut bertumit tinggi. Manakala watak Maria yang pada mulanya lemah lembut dan kemudian makeup dan busananya perlu ditukar kepada yang bersifat kemas dan seragam kerana selepas dari bangku sekolah Maria telah diterima sebagai anggota polis. Dalam filem Perempuan Melayu terakhir pula ialah watak Mustika yang dipakaikan pakaian yang seperti perempuan melayu terakhir. Mustika yang dikenakan baju kebaya dan sering digayakan dengan lace dan alat muzik zaman dahulu. Baju kebaya yang dipakai mustika betul-betul perlu menepati cirri-ciri zaman yang dikehendaki.

          Manakala, bagi seorang yang optimis digambarkan dengan tarikan sudut mata cenderung ke atas. Sebaliknya tokoh yang pesimistis cenderung memiliki karekter garis mata yang menurun. Kemudian, memberi efek gerak pada ekspresi pelakon. Sebagai contoh ketika babak Maria ingin menyelamatkan kakaknya yang diculik oleh Tony dan Robert. Gaya makeup dan busana yang ditampilkan menghidupkan lagi watak Mariana ketika itu. dapat dilihat makeup yang digunakan lagi menampak muka bengis Mariana akibat terlalu marahkan geng yang menculik kakaknya. Kemudian, dalam filem Melayu Terakhir pula Engku yang dimakeupkan untuk menampakkan wajah mulus dan sopan Engku Leh. Engku Leh yang dikenakan sedikit celak dibawah mata dan sering memakai turban setiap dia berhijrah.

          Terakhir ialah menambah aspek dramatik. Peristiwa filem selalu tumbuh dan berkembang. Para pelakon mengalami berbagai peristiwa sehingga terjadi perubahan pada tatarias dan busana. Misalnya babak di dalam Maria Mariana di mana Maria tercedera ditembak ketika diculik. Disitu bahagian tatarias terpaksa meletakkan darah ditempat tercedera. Manakala dalam filem Perempuan Melayu Terakhir pula watak di mana Mustika menangis sayu mengenangkan sikap Engku Leh lebih mengutamakan hal-hal keagamaan dan menentang sekeras-kerasnya unsur-unsur yang melalaikan dan yang membawa kemungkaran. Konflik timbul apabila Mustika masih ingin mengekalkan dan menyayangi budaya Melayu seperti tarian dan kesenian sedangkan Engku Leh mahu dia menjadi perempuan yang taat dengan agama. Bagaimana bahagian yang terlibat dalam tatarias mengubah wajah Mustika dan mencipta air mata.

Kesimpulannya, sebelum kita memadankan busana seseorang pelakon, kita sudah mempunyai idea bagaimana merubah gaya dan imej pelakon tersebut sesuai dengan watak yang ingin dibawakannya. Busana dan tatarias amat penting dalam memastikan karakter seseorang pelakon filem itu menyerlah dan menonjol. Bahagian juruhias dan tatarias yang berkaliber dan profesional juga memainkan peranan penting.

4.0 LATAR BELAKANG TEMPAT DAN MASA FILEM PEREMPUAN MELAYU TERAKHIR

  Latar tempat bermaksud latar yang menggambarkan lokasi terjadinya peristiwa yang diceritakan di dalam sesebuah cerita. Penggambaran latar tempat ini hendaklah tidak bertentangan dengan realiti tempat yang bersangkutan sehingga pembaca tidak yakin dengan perkara yang cuba disampaikan oleh pengarah. Latar masa pula bermaksud latar yang menggambarkan masa sesuatu peristiwa itu terjadi. Dalam sebuah cerita sejarah, hal ini sangat diperhatikan. Hal ini kerana masa dan waktu yang tidak konsisten akan menyebabkan racunnya sejarah itu sendiri. Latar masa juga meliputi keadaan masa proses penceritaan.

       Antara latar tempat yang dapat dilihat di dalam Filem Perempuan melayu Terakhir adalah di resort Terengganu. Adegan yang telah berlaku di Terengganu ialah, Haikal yang Tinggal di resort Pak Engku menemui Mestika lalu telah jatuh hati padanya, tetapi Mestika telah bertunang dengan Engku Leh iaitu seorang fundamentalis agama. Ini menyebabkan Haikal dalam dilema dan Mestika juga harus memilih Haikal atau Engku Leh. Mestika mengenali Engku Leh sejak mereka berada di asarama lagi tetapi, Sekembalinya Engku Leh dari London, Engku Leh lebih mengutamakan hal-hal keagamaan dan menentang sekeras-kerasnya unsur yang melalaikan dan yang membawa kemungkaran.

Seterusnya latar tempat di Negeri Kedah. Contohnya ialah Haikal yang masih tidak putus asa menggunakan tipu muslihatnya untuk membawa Mestika ke Kedah iaitu kampung Haikal untuk melihat anaknya, Sofia. Haikal mahu Mestika menjaga dan membesarkan anaknya dalam suasana Melayu seperti yang diinginkan oleh Linda. Haikal ingin memberi aptung wayang kulit Ramayana dan Sitadewi kepada Mestika tetapi tidak mengenali watak Ravana.

Latar tempat seterusnya ialah di resort Pak Engku, iaitu tempat di mana mereka selalu berkumpul dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Selain itu juga, temat ini adalah tempat pertemuan kembali di antara Haikal dan Mustika.

Seterusnya adalah latar masa yang terdapat di dalam filem Perempuan Melayu Terakhir ialah pada waktu malam. Kejadian yang berlaku pada waktu malam ini adalah Mestika yang dalam dilema bermain gamelan seorang diri. Setelah itu, kedatangan Haikal kepadanya menyatakan bahawa bunyi gamelan Mestika seolah-olah memanggilnya dan dia tidak meminta untuk mencintai Mestika tetapi perasaan itu sendiri yang lahir dengan sendirinya. Namun begitu, Mestika yang masih berpegang dengan adat ketimuran dan setianya hanya kepada Engku Leh.

Latar seterusnya adalah pada waktu petang. Setelah sekembalinya dari Kedah, orang-orang Engku Leh telah melaporkan kepadanya bahawa Mestika telah kembali dengan membawa seorang bayi. Mereka melihat bahawa Mestika dan Haikal seolah-olah tertarik kepada satu sama lain.

Seterusnya pada waktu pagi, Haikal menemui Mestika pada waktu pai sebelum dia bertolak pulang ke Kuala Lumpur dan tahu bahawa Mestika tetap akan dengan Engku Leh. Setelah beberapa tahun berlalu, Haikal berjaya mementaskan teaternya yang bertajuk “Perempuan Melayu Terakhir” yang dibintangi oleh artis-artis terkenal. Teater ini mengisahkan tentang dilema di antara dirinya, Mustika dan Engku Leh di mana Engku Leh dan Mustika menjadi suami isteri yang sah. Pada masa yang sama, Mustika dan Engku Leh bersedia diijabkabulkan dengan penuh istiadat. Pak Engku menjemput Haikal untuk menghadiri majlis perkahwinan Mustika dan Engku Leh.

Latar Tempat yang terdapat dalam filem Maria Maria arahan Dato Yusuf Haslam bertempat di Kuala Lumpur. Kuala Lumpur merupakan satu tempat yang sangat strategik dalam cerita ini. Sebagai contohnya, filem ini banyak mengisahkan tentang keluarga yang membesar di Kuala Lumpur. Mariana yang merupakan seorang gadis liar sering meghabiskan masanya dengan melepak dan bergaul dengan mat rempit dan kaki kelab. Mariana turut sama terlibat dalam perlumbaan haram di Kuala Lumpur.

Latar tempat seterusnya adalah di pejabat Polis Kuala Lumpur. Pejabat ini merupakan tempat ayah dan Mariana berkerja. Mereka berdua merupakan seorang pols di Kuala Lumpur. Maria telah mencuburi dalam bidang pegawai polis sejak keluar dari Universiti lagi. Maria telah mengikut jejak langkah ayahnya sebagai seorang anggota polis di Kuala Lumpur.

Latar masa yang terdapat di dalam Filem Maria Mariana ini ialah pada waktu malam. Antara adegan yang berlaku pada waktu malam adalah Maria sering keluar pada waktu malam dengan melepak dengan kawan-kawannya yang sering merempit dan lepak di kelab.

Seterusnya latar masa pagi. Setiap hari, Mariana akan dimarahi oleh bosnya di pejabat kerana sering datang lewat ke tempat kerja. Mariana telah membuat keputusan untuk berhenti kerja masa itu juga kerana dia tidak suka boasnya masuk campur urusan peribadinya. Baginya, hal peribadinya tidak perlu orang nak pertikaikan.

5.0 PERALATAN – BENDA BUKAN HIDUP (MEMBANTU WATAK@ELEMEN PENTING DALAM CERITA)

1.   Maria Mariana 1996

Filem Maria Mariana memaparkan elemen permotoran atau motorbike. Terdapat pelbagai jenis motor yang digunakan dalam filem ini, antaranya RXZ dan motor-motor besar yang pelbagai jenis. Tidak kira perempuan atau lelaki dalam filem ini boleh menunggang motor, contohnya watak Maria dan Mariana. Watak Mariana seorang gadis yang liar dan terlampau sosial menunggang sebuah motor yang berkuasa tinggi dan pernah ditahan oleh polis kerana terlibat dalam lumba haram.
         
Selain itu, rokok juga merupakan elemen penting yang dipaparkan dalam filem untuk mengetengahkan masalah sosial dalam kalangan remaja atau masyarakat dan juga tidak mengira jantina. Dapat dilihat semasa zaman persekolahan lagi Mariana berjinak-jinak dengan rokok sehingga dia dewasa. Secara tidak langsung dapat dilihat masalah sosial dan tidak disiplin masyarakat.
         
Pistol dan walkie-talkie juga antara elemen penting dalam filem ini untuk menaikkan lagi watak sebagai anggota polis. Aksi kejar-mengejar antara Maria dan pasukan polisnya untuk menangkap penjenayah yang memalsukan wang haram, Maria dan pasukannya menggunakan walkie-talkie untuk berhubung untuk mendapatkan arahan dan informasi. Pistol juga ada juga digunakan oleh penjenayah semasa operasi menyelamatkan Mariana daripada tangan Tony sehingga Maria hampir terbunuh kerana terkena peluru pistol tersebut.

Dapat juga dilihat, basikal yang digunakan oleh Maria Dan Mariana semasa zaman persekolah mereka berdua terdapat perbezaan jenis basikal antara mereka berdua untuk memeberitahu kepada penonton bahawa walaupun Maria dan Mariana perempaun dan adik-beradik mereka mempunyai perangai yang berbeza. Maria merupaka seorang anak yang memang diimpikan oleh semua orang tua di dunia ini kerana baik, bijak dan bersopan, manakala berbeza pulan dengan Maria yang mempunyai masalah disiplin dan terlampau sosial sejak kecil lagi sehingga arwah ayah dan emaknya tidak dapat mengawal perngai degilnya lagi.

Tambahan lagi, dalam filem ini juga terdapat ada memaparkan tentang kegiatan kelab malam. Tempat di mana Mariana dan kawan-kawannya, Roy selalu lepak hamper setiap sehinggakan dia berkali-kali telah diberhentikan kerja kerana tidak berdisiplin dan selalu datang lambat ke tempat kerja. Mariana juga kadang-kala menyanyi di kelab malam dan hampir semua meminati suaranya. Selain itu, dalam kelab malam memang tidak asing lagi dengan minuman iaitu arak dan rokok. Itu yang melalaikan masyarakat.

Akhir sekali, elemen khas yang digunakan dalam filem ini adalah suasana atau tempat seperti lorong-lorong kecil, gelap dan jauh daripada orang ramai amat membantu watak-watak untuk penjenayah melakukan aktiviti haram. Misalnya, Robert dan Tony merupakan penjenayah yang amat dikehendaki oleh polis kerana memalsukan wang secara haram dan di sebuah lorong gelap jugalah Robert Berjaya ditangkap oleh polis. Selain itu, disebuah gudang yang tak digunakan, Mriana hampir dirogol oleh Roy.

2.   Perempuan Melayu Terakhir 1999
Filem Perempuan Melayu Terakhir memntingka budaya kemelayuan dalam masyarakat. Antara peralatan yang digunakan untuk menaikkan dan memperjelaskan lagi budaya kemelayuan itu adalah alat muzik gamelan. Sebagai mana yang kita tahu gamelan merupakan alat muzik yang tardisional yang dimainkan sejak dari zaman dahulu lagi apa yang membezakan adalah jenis perbuatan dahulu dengan sekarang. Misalnya dapat dilihat pada watak Mustika seorang gadis yang cintakan kesenian, dia bermain alat muzik gamelan seorang untuk menyatakan perasaannya yang sedang bersedih kerana tunangannya Engku Leh telah berubah dan dia berharap Engku kembali seperti dahulu.

 Wayang kulit juga merupakan alat yang penting yang digunakan dalam filem ini untuk menaikkan lagi temanya. Wayang kulit sememangnya menjadi lambang dalam masyarakat melayu. Kalau dahulu masyarakat melayu menggunakan wayang sebagai hiburan kerana belum ada televisyen, sekarang wayang kulit dimainkan untuk memberi tahu dan menarik minat generasi muda sekarang untuk terus mengekalkan tradisi melayu. Sebagai contohnya, dalam filem ini Haikal bercerita kepada anaknya Sofia mengenai watak-watak wayang kulit iaitu Ramayana dan Sitadewi yang saling menyintai antara satu sama lain manakala Ravana sentiasa cuba pelbagai helah untuk mencuri Sitadewi tetapi usaha gagal.

Tarian dan pentas kesenian juga merupakan salah satu alat yang ingin ditonjolkan dalam filem ini mengenai warisan kemelayuan. Tarian dan pentas kesenian memang telah sebati dengan diri Mustika yang menyayangi budaya Melayu. Susun atur dan reka pentas teater sangat memperlihatkan ciri-ciri kemelayuan yang asli. Tarian yang ditarikan oleh Mustika juga mempunyai nilai-nilai melayu dan kesopanan dalam adat Melayu.

6.0 SIMBOL DALAM POSTER – SEMUA SIMBOL, REKABENTUK, ABJAD, NOMBOR, WARNA, GARISAN

Simbol dalam filem ini sangat kuat menunjukkan gejala sosial iaitu merempit, yang berlaku dalam filem ini dan juga telah menunjukkan bahawa watak dalam filem ini sangat sosial dan bahaya dan juga pergaulan lelaki dan perempuan sangat bebas di tunjukkan di dalam poster ini.

Selain itu susunan gambar – gambar pelakon juga memainkan peranan yang penting untuk penonton dan menjadikan satu tanggapan pertama penonton terhadap filem. Susunannya menampakkan bahawa Maria (Erra Fazira) lebih menonjol gambarnya berbanding Mariana (Ziana Zain) dan gambar rauk wajah Maria kelihatan sangat murang. Di situ telah menggambarkan bebanan yang berat ditanggung olehnya selepas kematian ayahnya dan gambar seorang lelaki diletakkan di bahagian tengah, bertujuan untuk menampa kan bahawa lelaki itu menjadi rebutan antara dua watak Maria dan Mariana.

Selain itu, penggunaan warna terhadap gambar lelaki itu. Terdapat hitam dan putih pada gambar lelaki iaitu Jefri (Edika Yusof ), hal ini kerana watak Jefri ini mempunyai baik dan jahat. Penggunaan warna hitam dan putih telah melambangkan sikap baik dan buruk yang ada pada watak jefri. Seterusnya, penggunaan warna pada tulisan “MARIA MARIANA”. Penggunaan warna kuning merah telah melambangkan pada mulanya cerita ini sangat menceriakan dan di akhiri dengan kesedihan dan kepahitan. Penggunaan warna langit pada warna latar belakang poster ini menggambarkan tentang kehidupan sebuah kekeluargaan dalam filem Maria Mariana.

Seterusnya, perkataan “hebat mantap dan sengsasi” diletakkan warna merah. Hal ini bertujuan kerana, untuk menampakkan lagi kehebatan filem ini kepada penonton dan mampu diterima oleh semua yang menonton filem Maria Mariana. Akhir sekali, reka bentuk poster filem Maria Mariana. Editor membuat satu poster yang mudah penonton memahami sesebuah cerita kerana susunan pelakon telah memudahkan penonton untuk mengetahui siapa watak utama dan watak sampingan dan memudahkan penonton untuk memahami sesuatu isu yang ingin di utamakan dalam filem Maria Mariana.

6.1 SIMBOL DALAM POSTER – SEMUA SIMBOL, REKABENTUK, ABJAD, NOMBOR, WARNA, GARISAN

Simbul penggunaan gambar wayang kulit dapat dilihat pada poster perempuan melayu terakhir menunjukkan tentang kebudayaan dalam filem ini dan ianya berkaitan juga dengan cerita perempuan melayu terakhir ini mengisahkan tentang kebudayan dalam pementasan dan tarian.

Selain itu, kelihatan juga bentuk api yang dapat dilihat pada bawah gambar wayang kulit itu dan menunjukkan akan ada sesuatu yang buruk dan bahaya akan berlaku dan juga telah menggambarkan kepada penonton tentang sesuatu konflik akan berlaku dalam cerita ini.

Seterusnya, terdapat satu lagi gambar wayang kulit dibelakng gambar yang pertama, tetapi gambar ini dipudarkan warna kerana ingin menampakkan bahawa kesenian dan kebudayaan dalam seni pementasaan atau tarian kebudayaan telah pudar dan semakin ditelan arus ekonomi moden. Terdapat juga gambar pelakon wanita, perempuan melayu terakhir di gambar wayang kulit dan warnanya pudar. Hal ini kerana ingin menampakkan bahawa wanita ini seorang yang meminati seni yang hampir pupus ini dan ingin menampakkan keperibadiaan wanita ini seorang yang lemah lembut, baik dan sopan santun.

Penggunaan warna tulisan perempuan melayu terakhir lebih banyak penggunaan warna merah, hal ini kerana ingin menampakkan kegigihan seorang wanita yang ingin membuktikan kepada semua orang bahawa seorang wanita mampu melakukan sesuatu yang lain dari kerja dirumah iaitu memasak, basuh kain, sapu sampah dan lain- lain.

Penggunaan warna merah dapat dilihat pada tulisan nama pelakon- pelakon untuk menggambarkan kegigihan dan usaha untuk mendapatkan sesuatu yang di tunjukkan oleh watak Haikal yang pergi ke Terengganu untuk mencari ilham atau idea bagi pementasannya dan usaha untuk mendapatkan cinta hatinya iaitu Mustika dan juga ketabahan Mustika dengan tunangnya iaitu engku Leh.

Seterusnya, editr meletakkan gambar- gambar wayang kulit di tengah- tengah kerana untuk menampakkan kisah sesbuah cerita dalam filem ini dan sedikit konflik yang terdapat dalam cerita ini.

Watak pelakon utama di letakkan sendiri dan menampakkan keceriaan pada wajah pelakon perempuan melayu terakhir di dalam poster perempuan melayu terakhir, kerana ingin menampakkan bahawa mustika ini seorang yang pada mulanya seorang yang ceria, tabah, tenang dan baik.


No comments:

Post a Comment

TUGASAN KUMPULAN ANALISIS DUA BUAH FILEM

POSTER FILEM PEREMPUAN MELAYU TERAKHIR  POSTER FILEM MARIA MARIANA  ...